-
Aktywności

W ramach projektu ERASMUS+ uczniowie drugich klas gimnazjum uczestniczą w różnorodnych zajęciach, warsztatach oraz spotkaniach, które mają na celu zachęcić ich do wyboru technicznych kierunków kształcenia, bowiem one, jak pokazują badania, gwarantują sukces zawodowy.

 

 

rok szkolny 2017/2018


 

Wizyta w firmie IT "Algoteque"


W piątek 24 listopada klasa IIb wraz z p. Jakubik w ramach projektu Erasmus+ miała okazję dowiedzieć się, jak wygląda w praktyce praca programisty komputerowego. Klasa została zaproszona do siedziby firmy "Algoteque", mieszącej się na Stadionie Narodowym.  Na początku naszej wizyty zostaliśmy oprowadzeni  przez właścicielkę firmy p. Monikę Reszkę po części biurowej Stadionu, wynajmowanej przez nieduże, kreatywne firmy.

Następnie zostaliśmy zaproszeni do sali konferencyjnej - także nietypowej, bo zamiast tradycyjnych krzeseł zobaczyliśmy duże kolorowe poduchy, w których wszyscy z przyjemnością zatopiliśmy się. I w takich komfortowych warunkach wysłuchaliśmy interesujących informacji na temat działalności firmy "Algoteque", które przedstawiła nam p. Reszka. Firma zajmuje się tworzeniem oprogramowania komputerowego dla firm z różnych sektorów - m. in. bankowości, lotnictwa. Wykonuje zadania zlecone przez firmy polskie i zagraniczne np. holenderskie, szwajcarskie zatrudniając nie tylko wspomnianych już programistów, ale także analityków, którzy współpracują ze sobą przy każdym z realizowanych projektów.

Podczas spotkania właścicielce firmy towarzyszyło dwóch młodych, zdolnych pracowników - Michał i Bernard, którzy okazali się właśnie programistami. Opowiedzieli oni uczniom o swojej trochę nietypowej drodze do informatyki. Otóż okazało się, że obaj nie mają wykształcenia informatycznego, a programowania uczyli się sami - z różnych fachowych książek oraz internetu. Wiązało się to z ciężką, ale satysfakcjonującą pracą. Uczniowie usłyszeli także, jakich przedmiotów powinni uczyć się szczególnie, aby w przyszłości mogli wykonywać taki zawód. Otóż przede wszystkim języka angielskiego, w którym dostępna jest wszelka literatura związana z programowaniem oraz matematyki, która jak wiadomo uczy logicznego myślenia.

Młodzi pracownicy podkreślili też cechy, jakimi powinni odznaczać się kandydaci do tego zawodu. Są to wytrwałość oraz chęć uczenia się. Pierwsza z tych cech pozwala na perfekcyjne dopracowanie zleconego zadania, którego realizacja często wiąże się z koniecznością wielokrotnych korekt. Natomiast gotowość do ciągłego uczenia się związana jest ze specyfiką informatyki jako dziedziny nieustannie rozwijającej się. Michał i Bernard zwrócili uwagę uczniów na dodatkowe atuty swojej profesji – elastyczne godziny pracy oraz zarobki, które są kilkakrotnie wyższe od średniej krajowej :)

Wizyta w „Algoteque” była niewątpliwie inspirująca zarówno dla uczniów już zainteresowanych programowaniem, jak i tych, którzy jeszcze nie złapali tego bakcyla. Przez dłuższą chwilę znaleźliśmy się w nowoczesnym otoczeniu wśród zdolnych i ambitnych ludzi, których mogliśmy szczerze podziwiać. Może więc w przyszłości któryś z uczniów kl. IIb także zostanie programistą komputerowym?

algoteque001.jpg algoteque001.jpg algoteque001.jpg

 

 

Wizyta w Muzeum Marii Skłodowskiej - Curie

 

21 listopada klasa IIf, w ramach projektu Erasmus+, miała okazję zwiedzać Muzeum Marii Skłodowskiej - Curie. Podczas wycieczki zwiedziliśmy Muzeum oraz wzięliśmy udział w warsztatach historyczno-chemicznych. Poznaliśmy historię życia Marii Skłodowskiej-Curie i przy okazji dowiedzieliśmy się paru ciekawostek. Muzeum mieści się w trzech pomieszczeniach. W pierwszym z nich poznaliśmy drzewo genealogiczne Marii Skłodowskiej i zdjęcia rodzinne, natomiast drugie pomieszczenie miało przypominać jej pracownie. Tutaj można było także zrobić sobie zdjęcie z siedzącą, tekturową Marią :) W ostatnim, trzecim pomieszczeniu obejrzeliśmy pamiątki po znanej chemiczce -  sprzęt do badań i przedmioty życia codziennego. W trakcie zajęć dowiedzieliśmy się więcej o pierwiastkach, które odkryła Maria, czyli radzie i polonie oraz za co zdobyła nagrody Nobla. Zobaczyliśmy także archiwalny i nowoczesny dozymetr - przyrządy do pomiaru dawki promieniowania.

Ada Ludwicka, Ola Gad, Natalia Dąbrowska, Magda Molska IIf

muzeumsklodowskiej001.jpg muzeumsklodowskiej001.jpg muzeumsklodowskiej001.jpg

 

 

Pomiędzy lotnictwem a robotyką

 

Wydział Lotnictwa i Robotyki Politechniki Warszawskiej został przez nas mile zapamiętany. Inaczej tego nie da się określić. Kiedy wychodząc z terenu uczelni trzydzieści osób nie może przestać mówić o tym, co zobaczyły w czterech salach budynku, widać, że pokazy były ciekawe.
Po podziale na dwie grupy, zaczęliśmy pod przewodnictwem wykładowców przechodzić od pokazu do pokazu. Pierwszą rzeczą którą zobaczyliśmy, był rysunek techniczny. Historia tej sztuki, czas rysowania i generowania, najnowsze programy  oraz zastosowanie to jedne z wielu rzeczy, które tam na nas czekały. Przykłady, w których sprawdzano wytrzymałość części oraz zachowanie ludzkich kości przy zderzeniu, interesowały i ciekawiły. Po samych opowieściach prowadzącego było widać jego pasję nie tylko przy samej technice rysunku, ale też chęć przekazania nam swojej wiedzy i doświadczenia.
W drugiej sali powitał nas druk trójwymiarowy. Projekty, technologie oraz tworzywa w niewyobrażalnie krótkim czasie nas zafascynowały. Wręcz biegaliśmy od stanowiska do stanowiska, od drukarki do drukarki, od modelu do modelu. Zadawaliśmy mnóstwo pytań i na każde dostawaliśmy odpowiedź. Mogliśmy także wypróbować długopisy do prawie natychmiastowego, ręcznego tworzenia 3D. Poznawaliśmy też różne rodzaje drukarek, sposoby powstawania specjalnych tworzyw o fakturze drewna oraz tworzenie ruchowych elementów.
Za drzwiami sali trzeciej czekały roboty. Przewodnik pokazywał umiejętności robotów przemysłowych, jak i laboratoryjno - poznawczych. Na własne oczy ujrzeliśmy pracowników zdolnych do pracy 365 dni w roku po 24 godziny na dobę. Spodobało nam się wykorzystanie dwóch robotów jako joystick i oddalony od niego manipulator. Oglądaliśmy też możliwości rozróżniania kolorów jak i ręcznego nakierowywania robota.
Ostatnia sala kryła symulator lotu helikopterem, który został nam udostępniony. Zadziwiała nas złożoność oraz precyzja oddania obrazu na stworzonym z półkolistej, dostosowanej do ludzkiego kąta widzenia ściany, z wykorzystaniem trzech rzutników. Zaskakiwało też umieszczenie przyrządów symulatora w obudowie prawdziwego helikoptera wyprodukowanego w polskim Świdniku.
Po wyjściu z budynku długo rozmawialiśmy o pokazach, maszynach i technice. Chociaż prawie każdemu podobało się co innego, zgodziliśmy się w jednej kwestii: trzeba tam pójść jeszcze raz!

Adam Wachowski IId

politechnikaerasmus050.jpg politechnikaerasmus050.jpg politechnikaerasmus050.jpg

 

 

Warsztaty na Politechnice Warszawskiej


W środę 8 listopada klasa 2c uczestniczyła w zajęciach prowadzonych przez wykładowców Zakładu Systemów Ciepłowniczych i Gazowniczych Wydziału Instalacji Budowlanych, Hydrotechniki i Inżynierii Środowiska Politechniki Warszawskiej. Warsztaty dla uczniów odbyły się w ramach realizowanego w naszej szkole Projektu ERASMUS+. Młodzież wzięła udział rotacyjnie w zajęciach z fizyki, chemii i hydrologii. Uczniowie poznali strukturę Wydziału i możliwości wyboru ścieżki edukacyjnej i zawodowej po ukończeniu kierunków przyrodniczych. Warsztaty miały charakter praktyczny – wykorzystanie zasad fizyki w codziennym życiu człowieka, badanie składu wody mineralnej, poznanie zasad działania elektrowni wodnej i zapór. Zajęcia były bardzo ciekawe, uczniowie chętnie i z entuzjazmem wykonywali zadania i zadawali pytania inżynierom i Pani profesor. Wydaje się, że niektórzy złapali technicznego bakcyla :)

Bardzo dziękujemy za możliwość uczestniczenia w warsztatach!

Klasa 2c z wychowawcą.

erasmuspolitechnika001.jpg erasmuspolitechnika001.jpg erasmuspolitechnika001.jpg
 

 Szkoła Podstawowa nr 389 im. Stefana Starzyńskiego w Warszawie ul.Smocza 19       01-051 Warszawa   tel/fax: 22 838 11 05      e-mail: g49@gazeta.pl