-
Wymiany 2016/2017

FERROL - czerwiec 2017

 

W dniach 5 - 9 czerwca 2017r. panie Beata Liwińska i Joanna Jakubik w ramach programu Erasmus+ odwiedziły hiszpańskie miasto Ferrol. Miejscowość leży na północy Hiszpanii w regionie Galicia i liczy około 70 ty. mieszkańców. Celem wyjazdu była wizytacja szkół, współpracujących w ramach projektu „Raising Achievement Together – a vision for European schools; Wspólnie Osiągnijmy Najlepsze Wyniki – wizja szkół europejskich”. Obecni byli wszyscy nauczyciele, biorący udział w projekcie z Warszawy, Cardiff i Ferrol.
Szkoły, które obejrzałyśmy leżą w okolicy Ferrol, w miasteczkach liczących około 10 tys. mieszkańców. Były to szkoły zawodowe, w tym gastronomiczna i szkoły ogólnokształcące. W każdej ze szkól zobaczyłyśmy coś innego - charakterystycznego dla danej placówki. W szkole zawodowej uczniowie uczą się naprawiać samochody, spawać itp. Podjęli też próbę, zakończoną sukcesem, montażu gazu w samochodzie hybrydowym. Trwało to 6 lat! W szkole gastronomicznej miałyśmy okazję zapoznać się z gastronomią molekularną, w szczególności z procesem sferyfikacji na przykładzie napoju Fanta. Proces ten polega na zamianie płynnego napoju na postać żelowych kuleczek o rozpływającej się zawartości. Zebrani goście sami wykonywali te "doświadczenia", później oczywiście degustowali wykonane przez siebie kulkowe napoje :)

Zaskakujące wrażenie zrobiło na nas zaplecze szkoły - duże, przestronne pomieszczenia, wypełnione profesjonalnymi sprzętami i naczyniami do gotowania niczym w luksusowej restauracji. Na koniec wizyty zjedliśmy przepyszny obiad w szkolnej restauracji, przygotowany przez uczniów. Był niezwykle wykwintny!
We wszystkich szkołach ogólnokształcących, które odwiedziłyśmy prowadzone są zajęcia z robotyki - my także czynnie w nich uczestniczyłyśmy. Najpierw nauczyciele składali pojazdy, później je programowali, aby jeździły po wyznaczonych torach. Uczniowie tych szkół mogą wybierać takie zajęcia jako nadobowiązkowe.  W pracowniach, w których odbywają się zajęcia z robotyki zauważyłyśmy dużą kolekcję modeli różnego rodzaju pojazdów, wykonanych samodzielnie przez uczniów. W sali znajdują się także materiały potrzebne do ich wykonania - drewno oraz narzędzia.
Naszą uwagę zwrócił fakt, iż na zajęciach ogólnokształcących każdy uczeń posiadał laptopa (chyba na baterie, bo nie było żadnych kabli). Dowiedzieliśmy się, że stało się tak za sprawą rządu Galicii, który od 2011r. wprowadził program komputeryzacji szkół. W jego ramach każdy uczeń dostał na każdej lekcji laptopa, szkoła zaś do każdej sali tablicę interaktywną, projektor. Każda ze szkól posiada także drukarkę 3D, wykorzystywaną na zajęciach z robotyki. Szkoły, które odwiedziłyśmy, na swoich stronach internetowych zamieszczają dla uczniów wszelkie materiały z poszczególnych przedmiotów - wymagania na oceny, e-podręczniki oraz zestawy zadań.
Udział w projekcie i pobyt w Ferrol umożliwił nam poznanie hiszpańskiego systemu edukacji. Przyjrzałyśmy się z bliska funkcjonowaniu szkół - pracy uczniów na lekcji, zastosowaniu technologii informacyjnej na szeroką skalę oraz różnym aspektom życia szkoły. Poznałyśmy również inne międzynarodowe projekty, w których biorą udział hiszpańscy uczniowie, współpracując m. in. z Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Miałyśmy także możliwość spotkań z kulturą Galicii - tańcami oraz koncertami muzyki ludowej w wykonaniu uczniów i nauczycieli goszczących nas szkół.
Wyjazd uznajemy za udany :)

ferrol001.jpg ferrol001.jpg ferrol001.jpg

 

 


WARSZAWA - marzec 2017

 

W ubiegły wtorek 28 marca gościliśmy w naszej szkole 27-osobową delegację nauczycieli z Hiszpanii oraz nauczycieli i uczniów z Walii. Wizyta związana była z realizacją projektu Erasmus+ „Raising Achievement Together – a vision for European schools; Wspólnie Osiągnijmy Najlepsze Wyniki – wizja szkół europejskich”, w którym bierze udział nasza szkoła (szczegóły w zakładce ERASMUS+).
Uczniowie zaczęli dzień w naszej szkole od zajęć integracyjnych, prowadzonych przez pp. Sobczyk i Kraskę oraz p. Wilimborka - pracownika WCIES, które realizuje projekt z ramienia miasta st. Warszawy.  Nauczyciele natomiast zostali powitani przez p. dyrektor Elżbietę Milewską, która życzyła zebranym w czytelni gościom przyjemnych wrażeń z pobytu w Polsce oraz owocnych wyników pracy, bowiem spotkanie miało charakter roboczy. Następnie pp. Liwińska i Chojnowska przedstawiły multimedialną prezentację szkoły - ofertę edukacyjną, bazę lokalową oraz atrakcje, jakie szkoła proponuje swoim uczniom. Zaprezentowane zostały także nasze osiągnięcia -  wyniki egzaminów gimnazjalnych, różnorakich konkursów oraz sukcesy sportowe. Głos zabrali również przedstawiciele Samorządu Szkolnego, którzy w barwnych słowach opowiedzieli, co się dzieje w szkole. Goście byli zachwyceni - specjalne podziękowania należą się uczniom klasy IIIf :)
Później nauczyciele mieli okazję obejrzeć naszą szkołę - sale lekcyjne, salę gimnastyczną, boisko i stołówkę. Mogli też bezpośrednio porozmawiać z uczniami. Po krótkiej przerwie przyszła pora na oglądanie lekcji. Każdy z gości obejrzał dwie kolejne lekcje z przedmiotów matematyczno - przyrodniczych, bo to one są obiektem badań. Lekcjom przyglądali się także uczniowie z Walii  wraz z naszymi uczniami, biorącymi udział w projekcie. W sposób bardzo zaangażowany wypełniali arkusze obserwacji lekcji, które opracowali poprzedniego dnia. Po obejrzeniu lekcji wszyscy obecni udali się na jakże smaczny i wykwintny obiad, serwowany w naszej stołówce. Po nim, nauczyciele wrócili do ciężkiej pracy nad projektem, a uczniowie z przyjemnością oddali się zajęciom sportowym.
Wizyta gości zakończyła się około godz. 15. Młodzież z Walii wraz ze swoimi nauczycielami udała się do Pałacu Młodzieży. Hiszpańscy nauczyciele odwiedzili jeszcze Muzeum Polin, a następnego dnia wyjechali do Ferrol. Walijczycy zostali w Polsce do piątku - odwiedzili SP 280 oraz Centrum Nauki Kopernik i pod kierunkiem p. Bartosza Wilimborka pracowali nad projektem.

Ps. Goście zgodnym chórem orzekli, że nasza szkoła jest bardzo przyjazna i panuje w niej miła atmosfera.

erasmus002.jpg erasmus002.jpg erasmus002.jpg

 

 


CARDIFF - listopad 2016

 

W listopadzie 2016r. panie Beata Liwińska i Joanna Jakubik wraz z hiszpańskimi partnerami w ramach projektu Erasmus+ miały niepowtarzalną okazję poznać walijski system edukacji. W ciągu pięciu dni panie przyglądały się pracy uczniów i nauczycieli w szkołach w okolicy Cardiff. Co zwróciło naszą uwagę? Po pierwsze, uczniowie szkoły podstawowej pracują w małych grupkach, każda grupa zajmuje się czymś innym, uczniowie często siedzą albo wręcz leżą na podłodze. Sale lekcyjne są przestronne -  2 razy większe niż u nas. Bez problemu więc mieszczą się w niej oprócz stolików - komputery, a nawet obszerna sofa, z której uczniowie nierzadko korzystają w czasie lekcji :)
W szkole średniej natomiast organizacja pracy na lekcji wyglądała podobne, jak w Polsce. Klasy były równie liczne! Bardzo ciekawą propozycją dla uczniów wydaje się nam nauka gotowania, szycia oraz technologii, w ramach której uczniowie projektują różnego rodzaju przedmioty i sami wykonują je w warunkach szkolnych. Sale, w których odbywają się ww zajęcia wyposażone są we wszystkie niezbędne sprzęty, czyli odpowiednio: kuchenki gazowe, mikrofalowe, zmywarki, maszyny do szycia itp. Uczniowie mają więc okazję spróbować swoich sił w różnych praktycznych dziedzinach i odkryć, czym chcieliby zajmować się w przyszłości. Oprócz wymienionych wyżej przedmiotów, uczniowie mogą wybierać także przedmioty artystyczne np. muzykę. Takie zajęcia odbywają się w małych kilkuosobowych grupach, w sali wyposażonej w instrumenty muzyczne, keyboardy oraz komputery, na których uczniowie miksują nagraną przez siebie muzykę. Naszą uwagę zwrócił także wystrój szkół, szczególnie podstawowych. W salach i na korytarzach prezentowane są w dużej liczbie prace uczniów. Szkoły są więc kolorowe i co dziwne dla nas - drzwi do sal w czasie lekcji są otwarte. Inaczej także wyglądają uczniowie - otóż noszą mundurki :) Młodsze dzieci jednolite bluzy sportowe, starsi uczniowie - stroje eleganckie, czyli dziewczynki - spódniczki i żakiety, chłopcy - spodnie i marynarki, do tego klasyczne czarne buty. Uwaga! Noszenie adidasów, szczególnie jasnych jest zabronione i ścigane przez samego dyrektora szkoły.   
Jeden z dni naszego pobytu przeznaczony był na konferencję, w czasie której walijscy nauczyciele dzielili się z jej uczestnikami swoimi doświadczeniami w pracy z dziećmi obcokrajowców. Szkoły walijskie wiele swoich działań kierują właśnie w stronę tych rodziców, którzy nierzadko są analfabetami.
Pobyt w Walii był dla nas cennym doświadczeniem - warto wiedzieć, jak wygląda nauka w innych państwach :)

 

 Szkoła Podstawowa nr 389 im. Stefana Starzyńskiego w Warszawie ul.Smocza 19       01-051 Warszawa   tel/fax: 22 838 11 05      e-mail: g49@gazeta.pl