Wymiana niemiecka_2014/2015

07.10.2014 Wymiana niemiecka

7 października (wtorek) nadszedł długo oczekiwany przez nas dzień. Przed godziną 19 zjawiliśmy się na Dworcu Centralnym oczekując pociągu z naszymi zachodnimi gośćmi. Po przywitaniu z nimi udaliśmy się do naszych domów na wieczór rodzinny.
Pierwszego, a raczej drugiego dnia wymiany mieliśmy kilka zabaw integracyjnych, po których grupa Niemiecka udała się na zwiedzanie Zamku Królewskiego oraz na film w Muzeum Historycznym . Po godzinie 12 dołączyliśmy do naszych kolegów na Starym Mieście, gdzie graliśmy w mini grę terenową, którą przygotowali Polscy nauczyciele. Każda czteroosobowa grupa dostała po kartce z pytaniami odnośnie najstarszej części Warszawy i okolic, a naszym zadaniem było odpowiedzieć na nie. Z rana ,w czwartek zjawiliśmy się pod szkołą, spod której wyruszyliśmy na trzydniową wycieczkę na północ Polski. Naszym pierwszym przystankiem był Toruń - miasto znane z Kopernika i pysznych pierników. Mieliśmy szansę dowiedzieć się wielu ciekawych rzeczy na temat życia Mikołaja i historii miasta, po czym mieliśmy czas wolny na rynku. Około godziny 18 dotarliśmy do Sztutowa – miejsca gdzie tymczasowo spaliśmy. Po skończonej kolacji i szybkim odświeżeniu udaliśmy się pieszo w stronę Bałtyku, gdzie spędziliśmy czas budując zamki z piasku i robiąc zdjęcia morza. Następnego dnia po śniadaniu wyruszyliśmy w stronę Trójmiasta. Gdańsk był początkiem naszego zwiedzania. Przeszliśmy przez większą część starówki aż do Złotej Bramy gdzie mieszczą się Gdańskie cnoty: zgoda, sprawiedliwość, pobożność, rozwaga oraz cztery dążenia Gdańszczan: pokój, wolność, szczęście i sława. Po wolnym czasie na rynku Gdańskim udaliśmy się na Westerplatte. Ostatnim przystankiem tego dnia był Sopot, gdzie po krótkim zwiedzeniu mieliśmy czas wolny. Mogliśmy zobaczyć krzywy domek i oczywiście jedną z słynniejszych Sopockich atrakcji - molo. Wieczorem po kolacji mieliśmy ognisko, przy którym bawiono się i śpiewano. Ostatniego dnia po wymeldowaniu z hotelu pojechaliśmy do obozu w Sztutowie. Zobaczyliśmy tam w jakich warunkach przetrzymywano więźniów zesłanych do obozu. Po wysłuchaniu smutnych historii pojechaliśmy do Malborka, gdzie po podzieleniu na grupy - polską i niemiecką udaliśmy się wraz z przewodnikami na zwiedzanie wielkiego zamku Krzyżackiego.  Następnie zjedliśmy obiad i udaliśmy się w drogę powrotną do Warszawy. W niedzielę każdy z nas mógł spędzić dowolnie czas ze swoim niemieckim partnerem. W poniedziałek niemiecka grupa poszła zwiedzać Warszawę z przewodnikiem, a po ich obiedzie obie grupy poszły na niewidzialną wystawę, która wywarła sporo wrażenie na naszych gościach. We wtorek obie grupy brały udział w ślubowaniu klas pierwszych oraz apelu z okazji Dnia Edukacji Narodowej. Następnie mieliśmy krótkie animacje językowe prowadzone przez panią od niemieckiego - panią Małgorzatę Gołdyn-Fus. Po krótkich grach, przyszła pora na dyskotekę na sali gimnastycznej, gdzie nie tylko osoby biorące udział w wymianie mogły wziąć udział, ale również uczniowie naszego gimnazjum mieli możliwość wspólnej zabawy. Następnego dnia rano niemiecka grupa poszła do Centrum Nauki Kopernika, a Polska część wymiany dołączyła do nich na kręglach. O godzinie 18 odbył się wieczorek pożegnalny podczas, którego zaśpiewano Pani Jakiele "sto lat" po niemiecku jak i polsku. Wręczono również nagrody dla najlepszych drużyn z gry na Starym Mieście oraz grupa niemiecka zaprezentowała piosenkę w swoim ojczystym języku. Na pożegnanie robiliśmy wspólne portrety, pisaliśmy pożegnania i podziękowania, a także robiliśmy wspólne zdjęcia pamiątkowe.
Ostatniego dnia wymiany - w czwartek zjawiliśmy się z naszymi niemieckimi przyjaciółmi ( i ich walizkami) na Dworcu Centralnym. Nie obyło się bez łez i uścisków pożegnalnych. Miejmy nadzieję, że niemiecka grupa spędziła tutaj miło czas i tak jak my oczekuje z niecierpliwością kolejnego spotkania.

Uczniowie, Rodzice i Nauczyciele Gimnazjum nr 49 serdecznie dziękują Polsko - Niemieckiej Współpracy Młodzieży za dofinansowanie projektu wymiany uczniów Gimnazjum nr 49 z Warszawy z Schule auf der Aue z Munster koło Frankfurtu nad Menem.

Karolina Wycech, Ola Bielecka

niemcy_01.jpg niemcy_01.jpg niemcy_01.jpg

Szkoła Podstawowa nr 389 im. Stefana Starzyńskiego w Warszawie ul.Smocza 19       01-051 Warszawa   tel/fax: 22 838 11 05      e-mail: g49@gazeta.pl