-
Regulamin projektu edukacyjnego

 

REGULAMIN  REALIZACJI  PROJEKTU  EDUKACYJNEGO

W  GIMNAZJUM  NR  49

IM.  STEFANA  STARZYŃSKIEGO

W  WARSZAWIE

 


I.  ZASADY  REALIZACJI  PROJEKTU

 

  1. Uczeń Gimnazjum ma obowiązek zrealizować projekt edukacyjny na podstawie §21a Rozporządzenia MEN z dnia 30 kwietnia 2007r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz,U Nr 83, poz.562 z późn.zm.), a udział ucznia w projekcie ma wpływ na ocenę zachowania zgodnie z zapisami statutu.
  2. Do projektu edukacyjnego przystępują uczniowie klas Gimnazjum, w których realizowana jest podstawa kształcenia ogólnego określona w rozporządzeniu MEN z dnia 23 grudnia 2008r (Dz.U.Nr 4 poz.17 z 2009r.). Projekty edukacyjne realizują uczniowie na dowolnym etapie cyklu edukacyjnego z wykluczeniem I semestru klasy pierwszej i II semestru klasy trzeciej.
  3. Na początku każdego roku szkolnego rodzice i uczniowie są informowani przez wychowawcę o warunkach realizacji projektu edukacyjnego (w roku szkolnym 2010/2011 do 30 listopada 2010 roku) ;
  4. Informację o projekcie i jego zasadach rodzice mogą również uzyskać od opiekuna projektu, dyrektora szkoły podczas bezpośredniego spotkania lub w formie informacji zamieszczonej na stronie internetowej szkoły.
  5. Projekt jest planowanym przedsięwzięciem edukacyjnym realizowanym przez zespół uczniów liczący co najmniej 2 osoby, przy wsparciu nauczyciela, mającym na celu rozwiązanie konkretnego problemu z zastosowaniem różnorodnych metod.
  6. Projekt edukacyjny może dotyczyć treści nauczania określonych w podstawie programowej poszczególnych przedmiotów lub wykraczać poza te treści albo mieć charakter międzyprzedmiotowy. Czas trwania projektów nie powinien przekroczyć sześciu miesięcy, w zależności od ich problematyki i stopnia trudności.
  7. Dyrektor Szkoły, na pisemny umotywowany wniosek rodziców ( prawnych opiekunów), wychowawców, w uzasadnionych przypadkach losowych lub zdrowotnych, może zwolnić ucznia z realizacji projektu.
  8. W przypadku zwolnienia, o którym mowa w pkt. 7. na świadectwie ukończenia gimnazjum w miejscu przeznaczonym na wpisanie oceny za wkład ucznia w realizację projektu edukacyjnego wpisuje się „ zwolniony” albo „ zwolniona”.
  9. Udział ucznia w projekcie ma wpływ na ocenę zachowania zgodnie z zasadami ustalonymi w Statucie Szkoły.
  10. Dokumentację dotyczącą projektu przechowuje się do końca roku szkolnego, w którym uczeń kończy gimnazjum.
  11. Celem projektu jest kształcenie u uczniów:
    1. odpowiedzialności za własne postępy;
    2. podejmowania grupowych pomysłów;
    3. umiejętności poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł;
    4. rozwiązywania problemów w twórczy sposób;
    5. umiejętności stosowania teorii w praktyce;
    6. rozwój samoorganizacji i kreatywności;
    7. przygotowanie do publicznych wystąpień;
    8. naukę samodzielności i podejmowania aktywności;
  12. Koordynatorem projektów edukacyjnych jest zastępca Dyrektora Gimnazjum, którego zadaniem jest:
    1. Zebranie od zespołów przedmiotowych bądź poszczególnych nauczycieli propozycji tematów projektów, sporządzenie ich listy zbiorczej, przedstawienie jej Radzie Pedagogicznej.
    2. Upowszechnienie informacji o realizowanych projektach w danym roku szkolnym.
    3. Podsumowanie realizacji projektów i przedstawienie Radzie Pedagogicznej sprawozdania na koniec roku szkolnego.
  13. Nauczyciel - opiekun projektu w szczególności odpowiada za:
    1. Wskazanie tematyki realizowanych projektów z uwzględnieniem zainteresowań uczniów i treści podstawy programowej oraz wykraczającej poza nią.
    2. Omówienie z uczniami zakresu tematycznego oraz celów projektu i koordynowanie podziału uczniów na poszczególne zespoły projektowe.
    3. Założenie i prowadzenie karty projektu i innych dokumentów, o ile taka potrzeba zachodzi.
    4. Prowadzenie konsultacji dla uczniów realizujących projekt.
    5. Monitorowanie jego realizacji.
    6. Wystawienie uczniowi uczestniczącemu w projekcie świadectwa – zaświadczenia za udział w realizacji projektu wraz z oceną
  14. Zadania wychowawcy klasy związane z realizacją projektu.
    1. Poinformowanie uczniów i ich rodziców( prawnych opiekunów ) o warunkach realizacji projektu edukacyjnego.
    2. Prowadzenie działań organizacyjnych związanych z realizacją projektu przez wszystkich uczniów klasy dotyczących w szczególności wyboru tematu, monitorowanie udziału uczniów w pracach zespołu i przekazywanie informacji o wynikach monitoringu rodzicom (prawnym opiekunom).
    3. Komunikowanie się z opiekunami projektów w sprawie oceniania zachowania.
    4. Dokonywania zapisów dotyczących realizacji przez ucznia projektu edukacyjnego w dokumentacji szkolnej.
    5. W przypadku, gdy uczeń w określonym przez Dyrektora terminie nie zgłosi swojego udziału w żadnym projekcie, wychowawca klasy dokonuje przydziału ucznia do jednego z zespołów projektowych.
    6. Wychowawca jest odpowiedzialny za kontrolowanie udziału wychowanków w pracach zespołów i dopilnowanie, aby każdy wychowanek w trakcie nauki w gimnazjum uczestniczył w realizacji przynajmniej jednego projektu edukacyjnego.
  15. Nauczyciele nie będący opiekunami projektów przedmiotowych i międzyprzedmiotowego, współpracują z opiekunami, w zakresie konsultacji, realizacji i oceny projektu, jeżeli zachodzi taka potrzeba.
  16. Przy wyborze tematyki projektu obowiązuje zasada dobrowolności, a jeden projekt może być realizowany niezależnie przez kilka zespołów uczniowskich.
  17. Projekt obejmuje następujące działania:
    1. wybranie tematu projektu w terminie do dnia 30 września, a w roku szkolnym 2010-11 do dnia 15 stycznia.
    2. określenie celów projektu i zaplanowanie etapów jego realizacji
    3. wykonanie zaplanowanych działań
    4. zbieranie materiałów i ich selekcja
    5. założenie i prowadzenie Karty Pracy Zespołu zawierającej:
      1. określenie tematu,
      2. skład zespołu
      3. określenie terminu realizacji i terminu prezentacji projektu,
      4. określenie zadań do wykonania
      5. określenie sposobu prezentacji;
      6. wyznaczenie terminów konsultacji z nauczycielem,
      7. ocenę pracy każdego ucznia.
    6. Publiczne przedstawienie rezultatów projektu

     

     

    II.  WARUNKI  REALIZACJI  PROJEKTU

     

  18. Wychowawcy klasy na początku roku szkolnego, w którym uczniowie będą realizować projekt edukacyjny, informują uczniów na godzinie wychowawczej, rodziców-prawnych opiekunów na zebraniu organizacyjnym o warunkach realizacji projektu edukacyjnego. W roku szkolnym 2010-11 informacje te przekazywane są do dnia 30 listopada 2010r.
  19. W przypadku udziału w kilku projektach uczeń wraz z rodzicami (prawnymi opiekunami) może zdecydować o wyborze projektu, który będzie wpisany na świadectwie ukończenia gimnazjum w terminie do 30 maja w ostatnim roku nauki w gimnazjum.
  20. Projekt jest realizowany samodzielnie przez uczniów pod opieką nauczyciela-opiekuna. W trakcie realizacji projektu uczeń / uczniowie mogą korzystać z pomocy innych nauczycieli.
  21. Nauczyciele w terminie do końca września każdego roku szkolnego zgłaszają do przewodniczącego zespołu przedmiotowego na piśmie tematy projektów edukacyjnych wraz z celami i opisem problematyki oraz czasem ich realizacji.
  22. Uczeń ( uczniowie) mogą zgłosić temat projektu na zasadach określonych w pkt. 5. i 7.
  23. W terminie do 14 października zespoły przedmiotowe dokonują analizy zgłoszonych tematów pod kątem możliwości ich realizacji, wykonalności, stopnia korelacji z podstawami programowymi, innowacyjności, spodziewanych efektów dydaktyczno-wychowawczych oraz atrakcyjności. W roku szkolnym 2010-11 analizy nauczyciele dokonują do 15 grudnia 2010r.
  24. Przewodniczący zespołów przedmiotowych zgłaszają tematy projektów wybrane do realizacji zastępcy dyrektora szkoły na Karcie Projektu wg wzoru (Zał. Nr 1): W roku szkolnym 2010-11 nauczyciele zgłaszają tematykę projektów do dnia 30 listopada.
  25. W terminie do 20 października Dyrektor szkoły ogłasza Listę Projektów Edukacyjnych na stronie Internetowej szkoły i tablicy ogłoszeń. W roku szkolnym 2010-11 ogłasza Listę Projektów Edukacyjnych do 20 grudnia 2010r.
  26. Uczniowie zainteresowani realizacją konkretnego projektu składają opiekunowi projektu pisemną deklarację udziału w jego realizacji. Ostateczny termin wyboru tematu projektu przypada na 31 października. Opiekunowie projektów przekazują pisemne deklaracje uczniów wychowawcom klas. W roku szkolnym 2010-11 ostateczny termin wyboru tematu projektu przypada na 15 stycznia 2011r.
  27. Uczeń może odstąpić od realizacji wcześniej wybranego projektu w fazie planowania prac związanych z jego realizacją, po poinformowaniu nauczyciela –opiekuna projektu. Przystąpienie do innego zespołu może nastąpić za zgodą wszystkich jego członków i nauczyciela – opiekuna projektu.
  28. Zakończenie i prezentacja projektów odbywa się do końca maja danego roku szkolnego.
  29. Dopuszcza się następujące formy prezentacji:
    1. konferencja naukowa połączona z wykładami;
    2. forma plastyczna np. plakat, collage z opisami;
    3. przedstawienie teatralne, inscenizacja;
    4. książka, broszura, gazetka;
    5. prezentacja multimedialna;
    6. model, makieta, budowla, prezentacja zjawiska;
    7. happening, marsz;
    8. debata
    9. inna, za zgodą opiekuna.
  30. Kryteria oceny projektu edukacyjnego.
    1. oceny cząstkowej z przedmiotu za wykonane zadanie, a w szczególności:
      1. zawartość merytoryczna, treść,
      2. zgodność z tematem projektu,
      3. oryginalność,
      4. kompozycja,
      5. stopień wykorzystania materiałów źródłowych,
      6. estetyka i staranność,
      7. trafność dowodów i badań,
      8. wartość dydaktyczna i wychowawcza.
    2. oceny zachowania za wkład ucznia w realizację projektu, a w szczególności:
      1. pomysłowość i innowacyjność,
      2. umiejętność pracy w grupie
      3. udział w praktycznym wykonaniu, wielkość zadań,
      4. stopień trudności zadań,
      5. terminowość wykonania przydzielonych zadań,
      6. poprawność wykonania indywidualnie przydzielonych zadań,
      7. pracowitość
      8. udział w prezentacji.
    3. oceny opisowej prezentacji – efektu końcowego projektu, w tym:
      1. poprawność językowa,
      2. atrakcyjność,
      3. technika prezentacji,
      4. stopień zainteresowania odbiorów,
  31. Przy wystawianiu oceny nauczyciel ma prawo uwzględnić samoocenę ucznia i opinię zespołu o jego pracy, a także opinie pozyskane od odbiorców projektu
  32. Dyrektor Gimnazjum w porozumieniu z Radą Pedagogiczną określa zasady i warunki realizacji projektu edukacyjnego i wprowadza je zarządzeniem
  33. Dyrektor Gimnazjum w porozumieniu z Radą Pedagogiczną może zmienić zapisy w Regulaminie realizacji projektu edukacyjnego, dostosowując je do realiów i możliwości organizacyjnych szkoły.
 

 Szkoła Podstawowa nr 389 im. Stefana Starzyńskiego w Warszawie ul.Smocza 19       01-051 Warszawa   tel/fax: 22 838 11 05      e-mail: g49@gazeta.pl